Hem » Postnord är inte lämpliga att dela ut paket!

Postnord är inte lämpliga att dela ut paket!

Detta paket som jag beställde i Februari 2022 ankom, efter två svängar tillbaka till leverantören i Kina, till mig i slutet av December 2022. Första gången står det i trackingen att ”paketet inte gick att dela ut”. Jag var hemma hela den dagen och höll ett öga på brevlådan (jag jobbade med min väg så jag såg brevlådan hela tiden). Det kom aldrig någon postbil ändå står det i trackingen att den inte gick att dela ut. Det vet man först om man varit där och försökt dela ut den men det kom aldrig någon utdelare.

Utlämningsplats

I trackingkoden står det att paketet istället körts till mitt utlämningsställe. Jag fick dagen efter ett brev att jag kunde hämta paketet i en ICA-butik. Det är inte mitt utlämningsställe, mitt utlämningsställe ligger 2km åt ett annat håll. Nåväl, jag åkte dit för att hämta paketet. Väl där fick jag reda på att de skickat den vidare till rätt utlämningsställe 2 km bort. Varför skickar Postnord ut brev att jag skall hämta den när de samtidigt gett order om att skicka den vidare till rätt utlämningsställe? Vrickat!

Kom aldrig fram

Efter några dagar åkte jag, utan att jag fått något meddelande om det, till mitt rätta utlämningsställe dit paketet skickats enligt trackingen. De letade länge, så länge att de skulle återkomma när de letat färdigt. De återkom aldrig, vilket var väntat eftersom Postnord aldrig återkommer. Jag åkte dit igen och frågade om de hittat paketet och jag fick svaret att paketet inte finns där.

Gjorde en anmälan

Nu har det gått en månad efter att paketet skulle komma till mig. Jag gjorde en förlustanmälan hos Postnords. Två veckor senare fick jag ett mejl att de var färdiga med utredningen och kommit fram till att paketet delats ut hemma hos mig den dagen det skulle ha delats ut!?
Allvarligt talat, varför göra en anmälan att det inte kommit när det kommit? Det visar att deras utredning bara är svammel, de gjorde ingen utredning för då hade de läst sin egen tracking. Där står det tydligt att den inte lämnats ut och att den körts fel och sedan till mitt utlämningsställe. Deras utredning borde börjat med att utreda vart paketet tagit vägen efter ICA!
Jag svarade att de inte gjort någon utredning utan bara på måfå svarat och trott jag skulle gå på det. Efter en månad fick jag svar igen och denna gång hade det gjort en ”riktig” utredning och kommit fram till att paketet kommit bort.

De vet inget alls på Postnord

Vad Postnord inte vet när de skickade svaret av den senaste utredningen till mig var att jag fått mejl från leverantören i Kina att Postnord skickat det tillbaka till leverantören. Det skedde samma dag som paketet skulle körts till mitt utlämningsställe. Det är uppseendeväckande att de för det första skickade tillbaka den till Kina när det står i trackingen och i ett meddelande till ICA att de skall köra den till mitt rätta utlämningsställe. För det andra är det ännu mer uppseendeväckande att Postnord inte känner till detta ens när de gör en utredning! Istället säger de att paketet försvunnit efter att de först försökt tuta i mig att jag redan fått paketet.

En säkerhetsrisk

Leverantören i Kina förstår inte att ett så modernt land som Sverige kunde göra sådana misstag. Leverantören skickade paketet igen. Två veckor senare fick jag besked från leverantören att Postnord återigen skickat tillbaka paketet med någon orsak om att det var en ”säkerhetsrisk”??  I paketet låg en docka. Är en Docka en säkerhetsrisk. Nej, det är det inte! Saken är den att Postnord återigen gjort bort sig och skickat tillbaka fel paket, dvs mitt paket. Paketet som innehöll en ”säkerhetsrisk” har med största sannolikhet nått fram till beställaren. Denna gång står det inget i trackingen om att mitt paket ens anlänt till Sverige.

Tala med Postnord är ett impossible mission

Jag meddelade detta nu till Postnord via de svar jag fått tidigare. Jag fick svar på det efter ca två veckor att jag måste skriva en ny anmälan på det nya paketet eftersom den ursprungliga anmälan gällde ett paket som kommit bort. De menar alltså att man inte kan anmäla ett paket som enligt dem inte finns även om de har fel för Postnord har aldrig fel.
Eftersom en förlustanmälan är fullständigt meningslös att göra i och med att de fejkar sina utredningar struntade jag i det denna gång.
Jag ringde istället kundtjänst som alla på Postnord rekommenderat. Det gör jag aldrig om! Först skall man tala till en maskin som inte fattar något alls som kopplar mig vidare till en människa. Efter 3 timmars (?) väntan kom jag fram till en ”människa”.
Det visade sig att den kundtjänstpersonen kunde ännu mindre än maskinen. Hon läste om mitt ärende som var nedtecknat i datorn och svarade ”men du har ju fått paketet, det delades ut….” osv. Varför tror du jag ringer om jag fått paketet? Det förstod hon inte för jag hade ju fått det. Men jag har ju inte fått det, ni skickade tillbaka det till Kina..två gånger!
Hon stod på sig att jag fått det för det står i datorn. Jag lade på luren för det går inte tala med någon som läser in felaktig information som inte kan vara fel för det står ju i datorn. Ibland blir man trött!

Innehållet är nu inaktuellt

Innehållet jag väntat på i snart ett år är nu inaktuellt. Jag bad leverantören att byta ut det han fick tillbaka från Postnord den andra gången till annat jag pekade ut för samma värde. Han gjorde så och skickade paketet en tredje gång efter att jag skrivit exakt vad han skall skriva på utsidan. Nu tog det bara några dagar tills paketet låg för förtullning.

Det kom två brev från Postnord

En vecka efter jag såg på trackingen att paketet låg hos Postnord för att förtullas fick jag två brev i brevlådan. I det första brevet stod det att jag måste betala moms på 13kr och en avgift på 75kr. Det andra brevet var en påminnelse att jag ännu inte betalat momsen och avgiften??? Men’va’fan, kan inte Postnord ens skicka sina egna brev korrekt? Hur
skall de då kunna skicka andras brev? Allvarligt talat, hur fungerar det egentligen på Postnord? Det verkar inte fungera alls!
Nåväl, jag betalade avgiften som jag faktiskt redan betalat för snart ett år sedan i Kina (de har momsavtal med Sverige via Ebay). Jag har alltså betalat skatt på samma vara två gånger! Första gången ca 600kr i moms, andra gången 13kr. Jag skiter i det, huvudsaken är att paketet nu är på väg på riktigt!

Fick ett meddelande från Postnord

Jag fick ett meddelande från Postnord att de gärna vill få ett betyg av mig för att de skall bli bättre. Skojar de med mig?? Vad skall jag betygsätta för något? Det fattade jag först när jag skulle hämta posten för där låg ett paket helt öppet att kunna tas med av vem som helst. Det kunde till och med ha blåst bort.
Men snälla Postnord, varför skickade ni inte istället ett meddelande att ni lämnat paketet i.. fö’låt, på brevlådan? Det gör i stort sett alla andra som lämnar paket. De andra går till och med fram till huset och ringer på dörren om paketet inte går ner i brevlådan. Där har Postnord mycket att lära.

Inte acceptabelt på något sätt

Så som Postnord lämnat ett för stort paket för brevlådan är inte acceptabelt på något sätt. De borde kört det till mitt utlämningsställe. Eller, nej, för då hade det väl skickats tillbaka till Kina igen och skämtet som heter Postnord hade upprepat sig…

 

Ett sådant jävla slarv:

 

 

 

Min brevlåda är inte fin och jag kan inte köpa en ny. Orsaken är att folk vänder utanför min grind med bilar istället för att köra vidare 5 m bort där det finns en stor fin vändplats. Min brevlåda backas på av vändande bilar minst 2-3 gånger i månaden. Därför kan jag inte byta brevlåda och den som sitter där har jag lagat åtskilliga gånger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.  Lär dig mer